Online ondernemen is veel meer dan een webshop opzetten of regelmatig aanbiedingen posten op social media kanalen. Zeker door bestaande fysieke bedrijven wordt online ondernemen nog te vaak als sluitpost gezien. In dit artikel zoomen we in op de redenen waarom online ondernemen zinvol is en aan welke voorwaarden voldaan moet worden om je online onderneming winstgevend te maken.
Het verschil tussen de werelden van offline ondernemers en online ondernemers is groot. Het lijken zelf wel twee los van elkaar staande werelden terwijl dat niet het geval hoeft te zijn.
Wij spreken veel ondernemers die bezig zijn om zich online te profileren met blogs, nieuwsbrieven, ebooks, online programma’s, webinars, etc en hierin verder willen groeien en ook ondernemers die internet tot op heden links hebben laten liggen en vol vertrouwen op hun netwerk en daar hun uren maken. Daar is niets mis mee. Als je gelukkig bent in wat je doet, blijf dat dan vooral doen.
Helaas spreken we meer ondernemers die offline helemaal niet zo gelukkig zijn dan die tevreden zijn met de huidige gang van zaken.
Te weinig opdrachten, te veel tijd kwijt aan netwerken, te weinig doorverwijzingen en stress door te lage omzet. Kunnen de rekeningen wel betaald worden? En wat als ik ziek word? Dan ligt mijn bedrijf stil. Ik zou wel minder willen werken, maar dan heb ik helemaal geen omzet meer…
In deze situatie zou een online onderdeel binnen je offline bedrijf uitkomst kunnen bieden.
Online ondernemen is internet inzetten om meer omzet te behalen. Kenmerken zijn het opbouwen van een mailinglijst, een website, producten die je online verkoopt, adverteren en zakelijk aanwezig zijn op sociale media.
Grofweg zijn er 3 vormen van online ondernemen:
Jouwpromotiepartner richt zich op de 2e groep. Ondernemers die – al dan niet naast hun bestaande offline onderneming – bewust kiezen voor online zichtbaarheid en online producten willen verkopen.
De belangrijkste redenen om een online onderneming te starten is omdat je makkelijker meer klanten wilt hebben, meer omzet wilt maken, minder hard wilt werken of meer financiële zekerheid wilt hebben bij ziekte of pensioen. Natuurlijk kunnen ook alle redenen naast elkaar van toepassing zijn.
Veel offline ondernemers werken hard, heel hard, maar hebben minder omzet dan ze zouden willen. De concurrentie is hoog, hun uurtarief wellicht te laag om goed van te kunnen leven. Misschien is het lastig om nieuwe klanten te krijgen.
Als je bedenkt dat 3% de mensen die je spreekt misschien een klant van je wilt worden, moet je heel veel mensen spreken om 1 nieuwe klant binnen te halen.
Door internet bewust in te zetten kan je veel meer mensen bereiken en dus makkelijker contact leggen met potentiële klanten. Bovendien kan je volledig geautomatiseerd contact blijven houden met de 97% van de mensen die op dat moment nog niet je klant wilt worden. Dat doe je met een mailinglijst en die is daarmee mogelijk het meest waardevolle bedrijfsonderdeel van jouw bedrijf.
Online ondernemen klinkt ingewikkeld en erg technisch waardoor een grote groep ondernemers zich er niet aan begint. Maar is dat echt zo?
Iedereen die online wil ondernemen is in staat dat te doen.
Wat wil je online doen? Waar wil je op inzetten?
En waarom wil je dat bereiken?
Het kan lastig zijn om doelen te stellen en een strategie te bepalen. Jouwpromotiepartner helpt je daar graag bij.
Tijd is het grootste struikelblok voor de meeste ondernemers die zich voor het eerst online begeven. Bij online ondernemen investeer je eerst in tijd, in het maken van online producten, in de techniek zoals websites of mailinglijsten en in je zichtbaarheid. Pas als deze op orde zijn kan je pas geld gaan verdienen.
Overigens is dat niet anders met een restaurant of een winkel. Ook daar zal je eerst moeten investeren in opleiding, de keuken, inventaris, voorraad, huur, etc etc.
De volgende fouten worden veel gemaakt:
Het gevolg is frustratie omdat dat hele ‘online ondernemen’ veel te veel tijd kost en veel te weinig oplevert.
Een betere management van hun eigen verwachtingen had een hoop frustraties kunnen besparen.
Hoeveel tijd kost het dan?
Zichtbaar zijn en blijven, daar is meer tijd voor nodig. Dat vraagt consistentie en doorlopend aanwezig zijn. Met 5-6 maanden gericht Facebooken, posten en reageren, kan je een hele snelle groei maken.
Kortom, het stellen van realistische doelen is key. Daarnaast is het van belang om na te denken over wat doe ik zelf en wat ga ik uitbesteden om zo snel mogelijk tot een optimaal resultaat te komen. Een ervaren partner vinden die jou op de valkuilen van online ondernemen kan wijzen en jou helpt om je doelen te verwezenlijken is van groot belang. Vraag eens een vrijblijvend gesprek aan met Jouwpromotiepartner.
Bron: Gebaseerd op een artikel van https://www.klantgenerator.nl/