Online ondernemen

Online ondernemen is veel meer dan een webshop opzetten of regelmatig aanbiedingen posten op social media kanalen. Zeker door bestaande fysieke bedrijven wordt online ondernemen nog te vaak als sluitpost gezien. In dit artikel zoomen we in op de redenen waarom online ondernemen zinvol is en aan welke voorwaarden voldaan moet worden om je online onderneming winstgevend te maken.

Offline en Online ondernemers

Het verschil tussen de werelden van offline ondernemers en online ondernemers is groot. Het lijken zelf wel twee los van elkaar staande werelden terwijl dat niet het geval hoeft te zijn.

Wij spreken veel ondernemers die bezig zijn om zich online te profileren met blogs, nieuwsbrieven, ebooks, online programma’s, webinars, etc en hierin verder willen groeien en ook ondernemers die internet tot op heden links hebben laten liggen en vol vertrouwen op hun netwerk en daar hun uren maken. Daar is niets mis mee. Als je gelukkig bent in wat je doet, blijf dat dan vooral doen.

Helaas spreken we meer ondernemers die offline helemaal niet zo gelukkig zijn dan die tevreden zijn met de huidige gang van zaken.
Te weinig opdrachten, te veel tijd kwijt aan netwerken, te weinig doorverwijzingen en stress door te lage omzet. Kunnen de rekeningen wel betaald worden? En wat als ik ziek word? Dan ligt mijn bedrijf stil. Ik zou wel minder willen werken, maar dan heb ik helemaal geen omzet meer…
In deze situatie zou een online onderdeel binnen je offline bedrijf uitkomst kunnen bieden.

Wat is online ondernemen?

Online ondernemen is internet inzetten om meer omzet te behalen. Kenmerken zijn het opbouwen van een mailinglijst, een website, producten die je online verkoopt, adverteren en zakelijk aanwezig zijn op sociale media.
Grofweg zijn er 3 vormen van online ondernemen:

  1. Ondernemingen die vooral voor online zichtbaarheid gaan ten behoeve van hun offline klanten. Zoals bloggers, vloggers, adverteerders.
  2. Ondernemingen die zich online presenteren en online producten aanbieden vaak naast hun bestaande offline bedrijf.
  3. Bedrijven die zich alleen online presenteren zoals Webwinkels zoals Bol.com of Bookings.com.

Jouwpromotiepartner richt zich op de 2e groep. Ondernemers die – al dan niet naast hun bestaande offline onderneming – bewust kiezen voor online zichtbaarheid en online producten willen verkopen.

Een online filiaal beginnen

De belangrijkste redenen om een online onderneming te starten is omdat je makkelijker meer klanten wilt hebben, meer omzet wilt maken, minder hard wilt werken of meer financiële zekerheid wilt hebben bij ziekte of pensioen. Natuurlijk kunnen ook alle redenen naast elkaar van toepassing zijn.

Veel offline ondernemers werken hard, heel hard, maar hebben minder omzet dan ze zouden willen. De concurrentie is hoog, hun uurtarief wellicht te laag om goed van te kunnen leven. Misschien is het lastig om nieuwe klanten te krijgen.

Als je bedenkt dat 3% de mensen die je spreekt misschien een klant van je wilt worden, moet je heel veel mensen spreken om 1 nieuwe klant binnen te halen.
Door internet bewust in te zetten kan je veel meer mensen bereiken en dus makkelijker contact leggen met potentiële klanten. Bovendien kan je volledig geautomatiseerd contact blijven houden met de 97% van de mensen die op dat moment nog niet je klant wilt worden. Dat doe je met een mailinglijst en die is daarmee mogelijk het meest waardevolle bedrijfsonderdeel van jouw bedrijf.

Online ondernemen ingewikkeld?

Online ondernemen klinkt ingewikkeld en erg technisch waardoor een grote groep ondernemers zich er niet aan begint. Maar is dat echt zo?

  • De techniek de afgelopen 10 jaar sterk is vereenvoudigd en wordt nog steeds eenvoudiger. Iedereen kan leren een blog te plaatsen. Iedereen kan een leren een video te uploaden op Youtube. Veel dingen zijn goed te leren.
  • Je hoeft het technisch ook niet te snappen. Er zijn heel veel bedrijven die graag voor jou jouw online bedrijf technisch inregelen. Dus laat de technisch je niet tegenhouden (je onderhoudt waarschijnlijk ook niet je eigen auto).

Iedereen die online wil ondernemen is in staat dat te doen.

Wat wil je online doen? Waar wil je op inzetten?

  • Betere website?
  • Betere zichtbaarheid via sociale media en meer offline klanten
  • Online producten verkopen
  • Geautomatiseerde verkopen (passief inkomen)?

En waarom wil je dat bereiken?

  • Meer omzet?
  • Minder uren maken
  • Meer marge op je omzet?
  • Rentenieren?

Het kan lastig zijn om doelen te stellen en een strategie te bepalen. Jouwpromotiepartner helpt je daar graag bij.

Investeren in tijd

Tijd is het grootste struikelblok voor de meeste ondernemers die zich voor het eerst online begeven. Bij online ondernemen investeer je eerst in tijd, in het maken van online producten, in de techniek zoals websites of mailinglijsten en in je zichtbaarheid. Pas als deze op orde zijn kan je pas geld gaan verdienen.
Overigens is dat niet anders met een restaurant of een winkel. Ook daar zal je eerst moeten investeren in opleiding, de keuken, inventaris, voorraad, huur, etc etc.

De volgende fouten worden veel gemaakt:

  • Ondernemers willen alles zelf doen (website maken, emails inregelen, social media)
  • Ondernemers willen te grote online programma’s maken zonder ervaring te hebben om iets online te verkopen
  • Ondernemers willen direct winst zien en zijn onvoldoende bereid te investeren in een goede online structuur.

Het gevolg is frustratie omdat dat hele ‘online ondernemen’ veel te veel tijd kost en veel te weinig oplevert.
Een betere management van hun eigen verwachtingen had een hoop frustraties kunnen besparen.

Hoeveel tijd kost het dan?

  • Als je alles zelf doet ben je zeker een jaar bezig.
  • Als je alles uitbesteed, kan het technisch binnen enkele weken staan.

Zichtbaar zijn en blijven, daar is meer tijd voor nodig. Dat vraagt consistentie en doorlopend aanwezig zijn. Met 5-6 maanden gericht Facebooken, posten en reageren, kan je een hele snelle groei maken.
Kortom, het stellen van realistische doelen is key. Daarnaast is het van belang om na te denken over wat doe ik zelf en wat ga ik uitbesteden om zo snel mogelijk tot een optimaal resultaat te komen. Een ervaren partner vinden die jou op de valkuilen van online ondernemen kan wijzen en jou helpt om je doelen te verwezenlijken is van groot belang. Vraag eens een vrijblijvend gesprek aan met Jouwpromotiepartner.

Bron: Gebaseerd op een artikel van https://www.klantgenerator.nl/