De toepassingen van Augmented Reality zijn talloos. In tegenstelling tot Virtual Reality beweegt Augmented Reality zich op het snijvlak van realiteit en virtuele wereld waarbij de voornaamste karakteristiek is dat het een “Digitale laag” toevoegt aan de “echte wereld”. (de “AR Overlay“)
Om eens te kijken wat je allemaal met Augmented Reality kan hebben we een 80 tal voorbeelden op een rij gezet voor je, deze voorbeelden zijn onderverdeeld in verschillende takken van sport. Maar voordat we in detail naar de toepassingen van Augmented Reality gaan kijken is het goed om de 6 basis concepten van deze techniek te bekijken:
scan in realtime personen en analyseer, met behulp van apps zaken als lichaamstaal, micro-gestures, taal en gedrag. Krijg Realtime feedback over het gedrag/gevoel van deze personen.
Gezichtsherkenning: scan een gezicht en match dit met een database om meer te weten te komen over deze persoon zijn achtergronden
Objectherkenning: detecteren en identificeren van objecten en het tracken van de locatie hiervan. Hier valt ook het tracken van de gebruiker van AR in relatie tot het object onder.
Informatie augmentatie en weergave: als een persoon of object is geidentificeerd wordt er automatisch doorgezocht naar meer informatie, zodra gevonden wordt deze aan de gebruiker getoond.
Transitie van Smartphone naar AR: Augmented Reality verschuift de aandacht van de gebruiker van het naar beneden gericht “op de mobiel kijken” naar het “naar voren kijken” in een headset. (alles wat je met een Smartphone kan is ook mogelijk in AR)
Verwerken, aanvoelen en scannen: AR apparaten hebben hun eigen processor units, deze zijn nu nog vrij groot, in de zeer nabije toekomst zullen deze echter steeds meer deel uitmaken van een “gewone bril” vorm en de gebruiker en zijn volledige omgeving continu scannen.